Matura Międzynarodowa

MATURA MIĘDZYNARODOWA W BOGUCHWALE

2024-08-21
ZESPÓŁ LOB DS. IB
ZESPÓŁ LOB DS. IB
ZESPÓŁ DS. MATURY MIĘDZYNARODOWEJ
ZESPÓŁ DS. MATURY MIĘDZYNARODOWEJ

Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale kształci uczniów w oddziałach tradycyjnych i dwujęzycznych. Od września 2020 Liceum jest szkołą posiadającą  program matury międzynarodowej (IB). Po otrzymaniu autoryzacji pierwszy nabór odbył się na rok szkolny 2020/2021. Program IB dedykowany jest dla uczniów trzeciej i czwartej klasy szkoły średniej (absolwentów szkoły podstawowej).

Wdrożenie kursu Diploma Programme w Boguchwale jest w powszechnym odczuciu społecznym krokiem niezbędnym. Dzięki niemu Liceum  oferuje  uczniom możliwość kształcenia według globalnych standardów, a tym samym przystępowania do uznawanych na całym świecie egzaminów. Nasza młodzież coraz częściej spogląda śmiało nie tylko na renomowane uczelnie krajowe, ale też na zagraniczne uniwersytety jako na optymalne dla siebie miejsce dalszego kształcenia. Odpowiedzią na ich potrzeby jest edukacja według standardów programu matury międzynarodowej, nastawiona na rozwój kompetencji badawczych, umiejętności krytycznego, a zarazem twórczego myślenia, przy jednoczesnym kształtowaniu przedsiębiorczości, samoświadomości, empatii oraz otwartości.

Matura międzynarodowa jest częścią programu edukacyjnego, który stworzony został przez genewską fundację edukacyjną Interational Baccalaureate. Przygotowanie uczniów do matury międzynarodowej trwa 2 lata i wygląda tak samo na całym świecie.

Kurs przygotowujący do matury międzynarodowej różni się od polskiego systemu edukacji, ponieważ uczeń zamiast konieczności realizacji ogólnego programu nauczania, posiada możliwość wyboru przedmiotów i poziomu ich zaawansowania. Uczniowie wybierają trzy przedmioty na poziomie podstawowym (Standard Level) i trzy przedmioty na poziomie rozszerzonym (Higher Level). W Liceum mają do wyboru następujące przedmioty: język polski, język angielski, język hiszpański (od podstaw), historia, geografia, ekonomia,  biologia, chemia, fizyka i matematyka. W klasie IB wszystkie zajęcia są realizowane w języku angielskim (wyjątek stanowi j. polski i wybrany j. obcy), w oparciu o międzynarodowe programy nauczania.

Poza wyborem przedmiotów obowiązkowych, w  programie matury międzynarodowej znajdują się trzy dodatkowe wymagania. Obowiązkiem ucznia jest napisanie oryginalnej, samodzielnej pracy badawczej (około 4000 słów) na wybrany przez ucznia temat (Extended Essay (EE)). W tej pisemnej pracy naukowej uczeń zgłębia i opisuje interesujące go zagadnienie związane z jednym z przedmiotów, które wybrał spośród sześciu grup lub takie, które ma charakter interdyscyplinarny, odnoszący się do kilku dziedzin. Koniecznym wymogiem jest zaliczenie kursu Theory of Knowledge (TOK), który ma na celu przybliżenie natury wiedzy oraz świadomości źródeł poznawanych informacji. Niezbędnym elementem jest także zrealizowanie projektu Creativity, Action, Service (CAS), który przygotowuje ucznia do wprowadzania misji i idei IB w swoje własne życie. W jego ramach uczeń powinien zrozumieć pozycję jednostki w społeczeństwie, na którą składają się: (Creativity) sztuka, wrażliwość artystyczna, kreatywne myślenie, (Action) aktywność fizyczna, zdrowy style życia, (Service) praca dobroczynna i społeczna.

Warto wspomnieć, że uczeń kształcący się w programie IB rozwija swoją osobowość poprzez dopasowanie do profilu ucznia. Profil ucznia IB jest misją organizacji zajmującej się Maturą Międzynarodową. Szeroko rozumiany jest jako zbiór osiągnięć edukacyjnych XXI wieku. Cechy profilu wyrażają wartości nieodłącznie związane z filozofią programu międzynarodowej edukacji. Profil ucznia IB wypełnia 10 cech, które są rozwijane w ramach wszystkich zajęć. Wśród nich można wymienić: dociekliwośćmyśleniekomunikatywnośćczy gotowość do podejmowania ryzyka (trudna sztuka wyboru).
Prowadzenie kursu matury międzynarodowej posiada liczne zalety. Maturzysta z dyplomem IB może studiować na dowolnej uczelni w swoim kraju oraz na całym świecie. Staje się członkiem międzynarodowej społeczności. Rozwija on pozytywną postawę wobec nauki i uczenia się, dzięki czemu uczeń jest dobrze przygotowany do edukacji na poziomie uniwersyteckim. Ponadto same umiejętności posługiwania się językiem obcym rosną błyskawicznie, nieporównywalnie do poziomu w tzw. zwykłych klasach. Uczeń sam określa, czego chce się uczyć przez dwa lata programu i na jakim poziomie przyswajać będzie tę wiedzę.