Oddziały dwujęzyczne
DYLEMATY SZÓSTOKLASISTÓW. JAK ZOSTAĆ UCZNIEM LICEUM DWUJĘZYCZNEGO W BOGUCHWALE?
Badania z zakresu neurodydaktyki potwierdzają, że nauczanie w dwu językach usprawnia pracę mózgu i zwiększa osiągane przez uczniów wyniki. Uczeń w oddziałach dwujęzycznych zostaje niejako zanurzony w języku obcym, który jest równorzędnym z językiem ojczystym narzędziem pracy i komunikacji.
Dotychczas Liceum tworzyło jedną klasę z polskim językiem nauczania oraz jedną dwujęzyczną z polskim i angielskim językiem nauczania. Towarzystwo Przyjaciół Liceum Ogólnokształcącego w Boguchwale stworzyło specjalną ścieżkę rekrutacji kandydatów do oddziałów dwujęzycznych poprzez utworzenie Gimnazjum Dwujęzycznego, które przygotowywało uczniów do podjęcia edukacji dwujęzycznej.
Reforma edukacji wytworzyła nową sytuację prawną w zakresie kształcenia dwujęzycznego. Przekształcając Gimnazjum Dwujęzyczne w Szkołę Podstawową Montessori z Oddziałami Dwujęzycznymi, potwierdzamy, że nadal będziemy przygotowywać absolwentów (po 7. i 8. klasie dwujęzycznej) do dalszego kształcenia dwujęzycznego w Liceum.
Szkoła Podstawowa Montessori z Oddziałami Dwujęzycznymi prowadzi nabór na rok szkolny 2018/2019 do klasy pierwszej, czwartej i siódmej. Dla rozwoju Liceum najważniejsza jest obecnie rekrutacja do klasy siódmej dwujęzycznej, w której nauczanie wielu przedmiotów odbywa się w języku angielskim i polskim.
Szóstoklasiści i ich rodzice stoją teraz przed poważnym dylematem wyboru najkorzystniejszej ścieżki edukacyjnej prowadzącej do Liceum Dwujęzycznego a w przyszłości do równoległego kursu IB (matury międzynarodowej). Nowe prawo oświatowe kreśli następujące ścieżki edukacji dwujęzycznej:
1. Samodzielny rozwój kompetencji językowych, aby skutecznie konkurować z uczniami kształcącymi się w klasach dwujęzycznych szkoły podstawowej, a następnie zdać pomyślnie do Liceum egzamin kompetencji językowych.
2. Ubieganie się o przyjęcie do rocznego oddziału wstępnego w Liceum Dwujęzycznym, co wydłuża jednak edukację w Liceum do 5 lat.
3. Realizowanie edukacji dwujęzycznej w klasie 7. i 8. w szkole podstawowej z oddziałami dwujęzycznymi (tak jak dotychczas w Gimnazjum Dwujęzycznym).
W naszym regionie uczniowie zorientowani na edukację dwujęzyczną podejmowali naukę po szkole podstawowej w Gimnazjum Dwujęzycznym. Teraz kandydaci do nauczania dwujęzycznego w Liceum, jeszcze przed ukończeniem szkoły podstawowej stoją przed podjęciem trudnej decyzji o kontynuowaniu nauki w szkole prowadzącej edukację dwujęzyczną w klasie siódmej i ósmej.
TPLOB zainicjowało w regionie edukację dwujęzyczną w Liceum i Gimnazjum Dwujęzycznym. Obecnie miejsce Gimnazjum zajęła Szkoła Podstawowa Montessori z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale. Szkoły te tworzą w Boguchwale silny ośrodek edukacji dwujęzycznej z kadrą legitymującą się międzynarodowymi certyfikatami edukacji dwujęzycznej (CLIL).
Zarząd TPLOB